O dilemă etică a tuturor părinților
Copiii din ziua de azi sunt foarte atrași de tehnologie iar accesul lor la jocuri în mediul online este atât de ușor încât e aproape imposibil să-i ții departe de acestea. Ca părinți și adulți care ne pasă de bunăstarea lor, e normal să fim îngrijorați. Există numeroase studii care arată efecte negative asupra creierului și a dezvoltării emoționale la copiii care petrec din ce în ce mai mult timp pe dispozitive digitale.

Există însă o diferență notabilă între copiii care sunt simpli consumatori ai jocurilor pe calculator și cei care învață programare prin joc.
La primii se instaurează o dependență de tehnologie pe măsură ce se identifică cu personajele din lumea virtuală și încep să „trăiască” povestea de acolo generându-le sentimente plăcute, pe care foarte probabil, au mai puține ocazii de la le trăi în lumea reală.

La cei din a doua categorie, creierul este ocupat cu a găsi soluții pentru a rezolva sarcini prin care să poată atinge niște obiective.
Ei caută soluții logice pentru a construi algoritmi prin care să rezolve o problemă.
Rulând bucățile de cod pe care le-au creat și ei ajung să joace jocuri pe calculator. Atenția lor însă, nu mai ei atât de focalizată pe personajele virtuale și emoțiile acestora, cât pe găsirea de soluții logice pentru a face programul să funcționeze.

Diferența dintre cele două categorii de copii este uriașă.
Primii riscă să devină „victime”, dependente de sentimente pe care le e mai ușor să le trăiască în lumea virtuală decât în cea reală.
Cei din a doua categorie au ocazia de a fi „creatori” a unor programe/jocuri și înțeleg despre sine că ei au capacitatea de a-și folosi mintea pentru a rezolve probleme. La ei riscul de dependență față de tehnologie este considerabil mai mic deoarece sentimentele de succes pe care le trăiesc atunci când reușesc să facă programul să funcționeze sunt din lumea reală.

Tu ce alegi pentru copilul tău?
Dar cu copiii din medii vulnerabile cum rămâne?
Dacă părinții cu posibilități materiale ok pot alege pentru copilul lor dintre ofertele antreprenorilor care propun cursuri de programare pentru copii, pentru cei din medii vulnerabile accesul la acestea este restricționat de prețuri.
La Asociația Stea noi alegem să le oferim copiilor care au nevoie de sprijin, oportunități prin care să iasă din mentalitatea de „victimă” și să trăiască din ce în ce mai multe experiențe de a fi creatorii unor jocuri și aplicații pe calculator prin care învață bazele programării.
Susține și tu programele noastre astfel încât și copiii vulnerabili să aibă șansa de a deveni „învingători”: Donează acum 💻❤️

Mulțumim celor care fac posibile astfel de experiențe pentru copiii de la Stea, în mod deosebit CCFD – Terre Solidaire pentru susținerea activităților de robotică prin proiectul Edu-E-Inclusion și DRM Dräxlmaier Romania Sisteme Electrice S.R.L. pentru sponsorizarea primită ce a permis dotarea cu o parte din echipamente a laboratorului nostru de informatică.
