
În perioada 01.11.2022 – 31.10.2023 Asociația Stea, în parteneriat cu Direcția de Asistență Socială Satu Mare derulează proiectul cu titlul ”ÎMPREUNĂ – mobilizare locală pentru educație și sănătate în Sătmărel”.
Proiectul beneficiază de un grant în valoare de 49792 € oferit de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE în cadrul Programului Dezvoltare locală administrat de Fondul Român de Dezvoltare Socială (FRDS), în calitate de operator de program.
Obiectivul general al proiectului constă în îmbunătățirea condițiilor de educație și sănătate, combaterea oricărei forme de discriminare pentru 120 de persoane din cartierul urban dezavantajat Sătmărel al municipiului Satu Mare, o comunitate cu o populație de 30,39% romi. Comunitatea se confruntă cu probleme socio-economice grave (condiții proaste de locuire, lipsa surselor de venit stabile, lipsa locurilor de muncă, nivel scăzut de educație a adulților, abandon școlar ridicat, etc.) care au condus la marginalizare și excluziune socială.
Obiectivele specifice ale proiectului sunt:
- Sprijinirea a 40 de copii școlari din comunitatea defavorizată Sătmărel în vederea prevenirii abandonului școlar și crearea unui stil de viață sănătos;
- Îmbunătățirea capacității a 50 de familii în vederea susținerii incluziunii sociale și reușitei școlare a copiilor lor.
Grupul țintă al proiectului este format din 120 de persoane de etnie romă: 70 de copii (6-16 ani) și 50 părinți.
Cele mai importante activități cu grupurile țintă principale ale proiectului includ: activități remediale și de literație (20 de copii beneficiari), activități de educație non-formală prin permacultură (20 de copii beneficiari, alții decât cei menționați anterior), workshop-uri săptămânale pentru părinți (20 de beneficiari) și ateliere de educație pentru sănătate, de care vor beneficia 20 de adulți și 20 de copii. Totodată, prin intermediul proiectului vor fi distribuite 70 de pachete de stimulare a participării școlare, iar 30 de familii vor beneficia de activități de informare în domeniul educației parentale, prin intermediul vizitelor pe teren.
Lucrând împreună pentru o Europă verde, competitivă și incluzivă.
Material realizat cu sprijinul financiar al Granturilor SEE 2014 – 2021. Conținutul acestuia (text, fotografii, video) nu reflectă opinia oficială a Operatorului de Program, a Punctului Național de Contact sau a Oficiului Mecanismului Financiar. Informațiile și opiniile exprimate reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorului/autorilor.
Pentru informații oficiale despre Granturile SEE sau Norvegiene, accesați www.eeagrants.org. și www.frds.ro.
În data de 02.02.2023 la ora 10.00 în sala de ședințe a consiliului local din cadrul Primăriei Satu Mare a avut loc conferința de lansare a proiectului „ÎMPREUNĂ – mobilizare locală pentru educație și sănătate în Sătmărel”. Evenimentul a avut rolul de a informa factorii interesați despre scop, obiective, activități și rezultate așteptate, dar și să invite participanții să se implice activ în susținerea proiectului și dezvoltarea de acțiuni comune care să sprijine incluziunea grupului țintă și combaterea oricărei forme de discriminare a persoanelor defavorizate din cartierul urban dezavantajat Sătmărel. La eveniment au participat un număr de 30 de persoane reprezentând diferite instituții și organizații de la nivel local și județean.
Pentru mai multe informații accesați: https://asociatiasteasm.ro/2023/02/02/eveniment-de-lansare-a-proiectuluiimpreuna-mobilizare-locala-pentru-educatie-si-sanatate-in-satmarel/


Pentru a preveni abandonul școlar și a susține dezvoltarea de cunoștințe și abilități necesare unei bune incluziuni școlare, din martie 2023 am dat startul în cadrul proiectului „ÎMPREUNĂ – mobilizare locală pentru educație și sănătate în Sătmărel” la un program intensiv de activități remediale și de alfabetizare (literație și numerație) pentru copiii romi din această comunitate vulnerabilă. În baza evaluărilor de nevoi de educație remedială realizate în primele luni ale proiectului, am selectat 20 de copii care au fost implicați într-un program de alfabetizare de 8 luni, având ca scop reducerea decalajelor în domeniile literației și numerației în comparație cu colegii lor de clasă. Suntem mândri să facem parte din această inițiativă și să contribuim la creșterea șanselor educaționale ale copiilor din comunitatea noastră. Vă invităm să fiți alături de noi în acest demers important pentru un viitor mai luminos și mai educat!
Pentru mai multe informații accesați: https://asociatiasteasm.ro/2023/06/28/activitati-remediale-de-literatie-si-numeratie-pentru-copiii-din-satmarel/
Pentru a susține 50 de familii din comunitatea defavorizată din Sătmărel să aibă o capacitate îmbunătățită în vederea susținerii incluziunii și reușitei școlare a copiilor lor, Directia de Asistență Socială Satu Mare prin expertul local, desfășoară în cadrul acestui proiect activități de educației parentală fiind alături de părinții și persoanele din comunitate cu responsabilități de îngrijire a copiilor. Un număr de 50 de părinți beneficiază săptămânal de activități și workshop-uri intensive de educație parentală adaptate nevoilor lor. Aceste activități se axeză nu doar pe dezvoltarea abilităților parentale ci și pe dezvoltarea personală a participanților parcurgând teme precum: importanța școlii; importanța relației cu partenerul; religia ca factor de echilibru și unitate; nevoile, emoțiile și comportamentele copiilor; comunicarea pozitivă părinți-copii, strategiile de soluționare a conflictelor. Toate acestea oferă un răspuns la nevoile beneficiarilor, îi implică activ în consolidarea familiei, în crearea unor legături mai bune între părinți și copii, inclusiv din punct de vedere emoțional, alături de o mai bună înțelegere a nevoilor fiecăruia și de găsirea de soluții pentru îndeplinirea a acestora.
Aflați mai multe aici : https://asociatiasteasm.ro/2023/09/29/progrese-in-cadrul-proiectului-impreuna-mobilizare-locala-pentru-educatie-si-sanatate-in-satmarel/


Pentru a susține dezvoltare emoțională armonioasă dar și a crește abilitățile copiilor de a avea grijă de sine, de cei din jur și de mediul înconjurător, din mai 2023 am dat startul programului de activități de educație non-formală prin permacultură pentru dezvoltarea abilităților sociale și de relaționare care favorizează incluziunea școlară. 20 de copii participă săptămânal timp de 6 luni în cadrul proiectului nostru la activitățile de permacultură care susțin dezvoltarea abilităților lor sociale și de relaționare. Aceste activități oferă cadrul potrivit prin care copiii sunt implicați săptămânal în activități practice de grădinărit prin care își dezvoltă abilitățile de muncă în echipă, de comunicare asertivă, de negociere și de gestionare a emoțiilor, abilități cheie care favorizează incluziunea lor școlară.
Aflați mai multe aici: https://asociatiasteasm.ro/2023/07/27/rezultate-pozitive-in-educatia-a-20-de-copii-din-satmarel-prin-gradinarit-si-permacultura/
Pentru a susține dezvoltarea cunoștințelor și a abilităților copiilor de a adopta un stil de viață sănătos, din mai 2023 am început programul de educație pentru sănătate ce cuprinde activități săptămânale cu 20 de copii romi din comunitatea vulnerabilă din cartierul Sătmărel al muncipiului Satu Mare. Activitățile sunt diverse și cu un grad mare de interactivitate abordând mai multe teme principale: explorarea conexiunii minte-trup ; alegerile alimentare sănătoase ; tehnici de relaxare și gestionarea stresului ; promovarea unui somn odihnitor ; promovarea igienei personale și a mediului ; beneficiile mișcării pentru sănătate; promovarea activității fizice regulate; dezvoltarea unui program zilnic echilibrat; gestionarea timpului și prioritizarea activităților.
Ne concentrăm pe aspectul practic și interactiv al fiecărei activități pentru a oferi beneficiarilor noștri o experiență de învățare reală. Scopul nostru este nu doar să transmitem cunoștințe teoretice, ci și să dezvoltăm abilități practice și să formăm obiceiuri legate de un stil de viață sănătos, luând în considerare realitățile vieții beneficiarilor noștri. În cadrul activităților de recapitulare, copiii sunt implicați în crearea unei lucrări comune de educație pentru sănătate, consolidând astfel învățăturile acumulate într-un mod creativ și participativ. Alăturați-vă nouă în această călătorie către o viață sănătoasă și echilibrată!
Puteți afla mai multe detalii aici: https://asociatiasteasm.ro/2023/11/30/cum-poate-educatia-sa-transforme-alegerile-copiilor-pentru-un-viitor-mai-sanatos/


O componentă importantă a acestui proiect o constituie cea educaţională prin identificarea şi reducerea riscului de abandon al elevilor care locuiesc în comunitatea defavorizată din cartierul Sătmărel şi sunt în situaţie de vulnerabilitate, prin crearea unui mecanism de prevenire şi combatere a absenteismului şi abandonului şcolar. Pentru a pune în valoare și a consolida rezultatele excepționale înregistrate în cadrul proiectului, dar și pentru a sărbătorii împreună cu copiii, porgresele pe care le-au obținut prin multă muncă și implicare exemplară, echipa educativă a organizat la Sătmărel evenimentul festiv „Știm mai multe, suntem mai buni!”. Evoluția medie pe întreg grupul de copii care au participat de 2 ori pe săptămână la program este de 35%, 8 din cei 20 de copii atingând punctajul maxim la capitolul de recunoaștere a cuvintelor dintr-un text scris. Rezultatele arată potențialul mare de dezvoltare pe care îl au acești copii și importanța investiției pentru a reduce decalajele acumulate în mediul vulnerabil din care provin.
Pentru mai multe informații accesați: https://asociatiasteasm.ro/2023/10/30/eveniment-stim-mai-multe-suntem-mai-buni/
Pentru a înlătura barierele din calea acesului la educație al copiilor din zona defavorizată a cartierului Sătmărel, echipa de proiect, cu implicarea părinților, a selectat 70 de copii din comunitatea vulnerabilă de romi care au beneficiat în cadrul proiectului nostru de sprijin constând din produse pentru susținerea frecventării școlii. În cadrul evenimentului „Ghiozdanul cu viitor” desfășurat la căminul cultural din cartierul Sătmărel copiii cu vârste între 6 și 16 ani au primit câte un pachet ce conține o pereche de încălțăminte și un set de șosete, alături de un „Ghiozdan cu Viitor”. Aceste ghiozdane sunt echipate cu resurse educaționale fundamentale, incluzând penare, stilouri, pixuri, seturi de pensule, blocuri de desen, caiete, precum și alte obiecte necesare pentru școală.
Ne bucurăm că putem contribui la crearea unui mediu propice pentru educație în comunitatea noastră și să oferim sprijin practic copiilor care se confruntă cu provocări în accesul la resursele școlare necesare. Alăturați-vă nouă în această călătorie de a face educația accesibilă și susținută pentru toți copiii!
Puteți afla mai multe detalii aici: https://asociatiasteasm.ro/2023/12/31/eveniment-ghiozdanul-cu-viitorimpreuna-mobilizare-locala-pentru-educatie-si-sanatate-in-satmarel/


Pentru a veni în sprijinul părinților de pretutindeni și mod special al celor din cadrul a 50 de famillii din comunitatea vulnerabilă din Sătmărel care în acest proiect au beneficiat de activități de educație parentală, echipa noastră a creat o broșură de informare pe teme de educație parentală. Aceasta oferă informații relevante și resurse utile pentru ca părinții să poată continua să abordeze eficient provocările educaționale și de sănătate din cadrul familiilor lor, contribuind astfel la creșterea armonioasă a copiilor și la îmbunătățirea calității vieții în comunitatea locală.
Elementul central este împuternicirea părinților și conștientizarea capacităților lor de a asigura pentru copiii lor educația de care au nevoie în familie pentru a crește și a se dezvolta în mod armonios astfel încât să-și poată atinge maximul de potențial și să devină oameni împliniți, așa cum își doresc.
Pentru a descărca broșura disponibilă gratuit, accesați: https://asociatiasteasm.ro/2023/12/31/sprijin-pentru-parinti-brosura-de-informare-pe-teme-de-educatie-parentala/
Pentru a pune în valoare rezultatele proiectului și a împărtășii cu factorii interesați lecțiile învățate și modelele de intervenție dezvoltate și testate în cadrul proiectului, în data de 25 octombrie 2023 am organizat conferința de final a proiectului. Evenimentul a reunit 23 de participanți din cadrul a diferite instituții și organizații de la nivel local și județean, care au dezbătut cu privire la impactul proiectului și modalități de asigurare a sustenabilității acestei intervenții care și-a dovedit eficiența și eficacitatea, în ciuda perioadei relativ scurte de realizare.
Rezultatele arată o evoluție medie de 51% a capacității acestora de recunoaștere a cuvintelor, în timp ce 17 din 20 de copii au obținut punctaj maxim la evaluarea finală privind înțelegerea noțiunilor despre textul tipărit. 70 de copii au beneficiat de stimulente pentru prevenirea abandonului școlar. Alți 20 de copii au dobândit o capacitate îmbunătățită pentru un stil de viață sănătos în urma participării la programul de educație pentru sănătate și activitățile de permacultură. 50 de adulți din comunitate, care au frecventat workshopurile și sesiunile individuale de educație parentală în decursul celor 12 luni, și-au îmbunătățit abilitățile parentale în vederea susținerii reușitei școlare a copiilor lor.
Pentru mai multe informații accesați: https://asociatiasteasm.ro/2023/10/25/comunicat-de-presa-3/

Activități în perioada de sustenabilitate a proiectului
În perioada de sustenabilitate a proiectului „ÎMPREUNĂ – mobilizare locală pentru educație și sănătate în Sătmărel” suntem bucuroși să putem continua activitățile cu copiii și adulții din comunitatea vulnerabilă de romi din Sătmărel împreună cu parteneri noi care sprijină îmbunătățirea condițiilor de educație și sănătate și combaterea discriminării.
Continuăm activitățile remediale pentru copii cu sprijin metodologic din partea Fundației Noi Orizonturi
Având în vedere rezultatele excelente obținute de copii prin implicarea în programul de literație și numerație pe parcursul anului 2023, în 2024 continuăm să lucrăm cu ei cu aceeași frecvență la centrul de zi Stea.
Noutatea în acest an este adusă de o importantă oportunitate de formare și mentorat pentru a crește impactul muncii noastre cu copiii. După ce în 2023 am experimentat pentru prima dată aplicarea metodelor de dezvoltare a competențelor de citit-scris la copiii din medii vulnerabile create de Fundației Noi Orizonturi, în 2024 am început un nou parteneriat. În cadrul proiectului „Învățare pentru toți(2)”, co-finanțat de ERIKS Developement partner și Fundația Noi Orizonturi, echipa noastră beneficiază de formare, mentorat, resurse pedagogice și oportunități de colaborare/împărtășire de experiențe cu alte ONG-uri și școli care aplică resursele dezvoltate în programul „Școli cu scLipici” al Fundației Noi Orizonturi.
Suntem încrezători că împreună vom reuși să asigurăm copiilor vulnerabili sprijinul de care au nevoie pentru a reduce rapid decalajele pe care le au față de colegii lor de clasă ai căror părinți au posibilitatea să se implice mai mult în pregătirea lor pentru școală.

Continuăm educația parentală și educația pentru sănătate cu implicarea directă a unui număr impresionant de parteneri de la nivel local, regional și național
Împreună cu Direcția de Asistență Socială Satu Mare, continuăm activitățile de educație parentală începute în 2023 în cadrul proiectului „ÎMPREUNĂ – mobilizare locală pentru educație și sănătate în Sătmărel” cu 50 de părinți din Sătmărel, atât prin organizarea de workshopuri tematice cât și prin vizite în familie.
Experiența acumulată și relația de încredere construită cu părinții, ne-a oferit posibilitatea de a aduce la lumină și alte nevoi stringente. Una dintre principalele concluzii extrase din discuțiile cu părinții relevă gradul mare de vulnerabilitate pe care îl au în special femeile și fetele din comunitatea de romi din Sătmărel care sunt la risc de abandon școlar timpuriu și violență în familie.
Ca răspuns la aceste nevoi, am început un parteneriat nou cu Asociația E-Romnja în cadrul proiectului ”Reducerea abandonului școlar în rândul tinerelor rome, printr-o abordare intersecțională” implementat de Asociația E-Romnja cu sprijinul Cantonului Basel-Stadt, Elveția.
Prin acesta, am lansat o invitație către instituțiile și organizațiile de la nivel local în vederea constituirii echipei multidisciplinare locale pentru prevenirea abandonului școlar, a practicilor similare căsătoriei între minori și a violenței în familie în comunitatea vulnerabilă din Sătmărel.
10 instituții de la nivel local și județean au răspuns afirmativ acestei invitații: Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Satu Mare, Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Satu Mare, Direcția de Asistență Socială Satu Mare, Direcția de Sănătate Publică a Județului Satu Mare, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Satu Mare, Inspectoratul Școlar Judetean Satu Mare, Serviciul de Probaţiune Satu Mare, Școala Gimnazială Octavian Goga Satu Mare, Spitalul Județean de Urgență Satu Mare (prin Cabinetul de planning familial din cadrul Spitalul Județean de Urgență Satu Mare), GRAB- GRup de suport pentru femei care au trecut prin ABuz- Satu Mare.
Împreună cu acești parteneri organizăm săptămânal de ateliere tematice de educație parentală și educație pentru sănătate pentru copii, tinerii și adulții din comunitatea vulnerabilă din Sătmărel, primind sprijin de specialitate din partea a diferiți experți: psihologi, consilieri vocaționali, asistenți sociali, medici, asistente medicale, moașe, asistenți sociali, consilieri de probațiune, polițiști, avocați, etc.
Calendarul de teme pentru anul 2024 construit împreună cu partenerii cuprinde teme precum: drepturile copilului, drepturile omului ; implicarea părinților în prevenirea abandonului școlar ; consilierea vocațională; oportunități de viitor și exemple pozitive; drepturi în căsătorie; prevenirea violenței în familie; tipuri de violență; aspecte legislative; aspecte psihologice; promovarea sănătății; planning familial și prevenție; prevenirea fenomenului mamelor minore.

Continuăm evenimentele comunitare cu implicarea mai multor factori interesați
După ce în 2023, prin implicarea Direcției de Asistență Socială Satu Mare, în cadrul proiectului „ÎMPREUNĂ – mobilizare locală pentru educație și sănătate în Sătmărel” am reușit să organizăm pentru prima dată celebrarea Zilei Internaționale a Romilor la Sătmărel, în 2024, împreună cu partenerii mai sus-amintiți, continuăm această tradiție.
În data de 8 aprilie 2024, căminul cultural din cartierul Sătmărel al municipiului Satu Mare s-a umplut de lume, oameni din comunitate și reprezentanți ai numeroase instituții locale și județene care ni s-au alăturat pentru a celebra cultura, istoria și drepturile romilor, promovând empowermentul comunității.
Cu o participare impresionantă de peste 100 de persoane evenimentul a fost un moment de reflecție și acțiune. Ideile exprimate în cadrul evenimentului au fost fundamentale pentru consolidarea angajamentului nostru față de comunitate și pentru încurajarea unui dialog constructiv. Am reflectat împreună asupra semnificației acestei zile internaționale, recunoscută din 1990, și am pus accent pe necesitatea de a face o călătorie în istorie pentru a înțelege contextul și provocările actuale.
Am subliniat importanța de a construi împreună bazele pentru un viitor mai bun, pornind de la ideea că fiecare copil este o comoară cu un potențial imens, dar care necesită condiții propice pentru a fi valorificat. Am înțeles că schimbarea nu vine întotdeauna ușor și că este nevoie de eforturi colective și de o acțiune integrată pentru a genera impactul dorit.
De-a lungul evenimentului, am reflectat asupra parcursului romilor, de la trecutul dificil marcat de 500 de ani de robie, Holocaust și perioada comunistă, la transformările remarcabile din ultimii ani vizibile în comunitatea din Sătmărel. Am recunoscut progresele în condițiile de trai, în educație și în imaginea comunității, dar am conștientizat și provocările legate de abandonul școlar, căsătoriile precoce sau repetarea cercului sărăciei.
Astăzi, suntem hotărâți să continuăm acest drum de transformare împreună, reunind eforturile părinților, instituțiilor și organizațiilor neguvernamentale pentru a sprijini copiii să își atingă potențialul maxim în cadrul unei societăți care îi susține și îi încurajează.

Continuăm activitățile de permacultură și educație pentru sănătate cu copiii
Odată cu venire primăverii, spre bucuria celor mici care abia au așteptat să facă activități în aer liber, am reluat și activitățile de grădinărit începute prin proiectul „ÎMPREUNĂ – mobilizare locală pentru educație și sănătate în Sătmărel”.
Continuăm astfel programul de educație non-formală prin permacultură prin activități săptămânale în grădina din curtea centrului de zi Stea. Scopul este susținerea dezvoltării abilităților sociale și de relaționare ale copiilor într-un mod durabil și cu impact benefic cât mai mare asupra copiilor.
Principalele obiective ale acestui program sunt:
- Dezvoltarea abilităților sociale și de relaționare: Prin intermediul activităților de permacultură, copiii învăță să lucreze în echipă, să comunice asertiv și să negocieze în mod constructiv. Aceste abilități sunt esențiale pentru integrarea lor în mediul școlar și social.
- Învățarea practică: Participând la activitățile de grădinărit și lucrând în cadrul unei grădini ecologice, copiii au oportunitatea să învețe despre procesele naturale, ciclurile de viață ale plantelor și importanța conservării mediului înconjurător.
- Creșterea autonomiei și încrederii în sine: Prin implicarea în planificarea și realizarea proiectului de grădinărit, copiii dobândesc încredere în propriile abilități și vor învăța să-și asume responsabilități.
Activitățile de permacultură cu copiii au loc într-un mediu sigur și stimulativ pentru implicarea lor în toate etapele de planificare și realizare a grădinii ecologice. Profitând de vremea bună din ultimele săptămâni pe lângă activitățile instructiv-educative prin care copiii și-ai amintit noțiunile învățate anul trecut despre cultura plantelor în regim ecologic și tehnicile specifice permaculturii, am trecut și la activități practice de amenajare a grădinii și plantare a diferite semințe.
Mai mult, activitățile de grădinărit sunt în continuare combinate cu activități de educație pentru sănătate prin care copiii își consolidează cunoștințele despre ce însemnă să ai grijă de propria sănătate și exersează zi de zi comportamente pro-sănătate, de la gesturi de păstrare a unei bune igiene până la savurarea de salate sănătoase din legumele proaspăt culese din grădină.
Prin intermediul acestui program, copiii dobândesc nu doar cunoștințe practice legate de grădinărit și conservarea mediului, ci și abilități sociale și emoționale esențiale pentru integrarea lor în comunitate și societate.
În parteneriat cu Direcția de Asistență Socială Satu Mare, continuăm astfel să ne aducem contribuția la formarea unei generații de tineri responsabili și conștienți de importanța protejării mediului înconjurător și a propriei sănătății.

Sustenabilitatea proiectului în luna septembrie 2024
Activitățile remediale și de alfabetizare (literație și numerație)
In luna septembrie 2024 am continuat să asigurăm sustenabilitatea proiectului „ÎMPREUNĂ – mobilizare locală pentru educație și sănătate în Sătmărel” derulat în parteneriat cu Direcția de Asistență Socială Satu Mare. Activitățile remediale și de alfabetizare (literație și numerație) le-am desfășurat în cadrul căminului cultural din Sătmărel și la centrul de zi al Asociației Stea de 2 ori pe săptămână cu un grup de 20 de copii din Sătmărel.
Programul educativ și de alfabetizare a inclus atât exerciții de lectură activă, cât și activități interactive care au stimulat vocabularul și capacitatea de înțelegere a textului. Printre temele abordate s-au numărat:
- Poezia „Vânt de toamnă” de M. Lovin și discuții despre fructele de toamnă: Prin această activitate, copiii au explorat tema toamnei și au învățat noi cuvinte legate de natură și schimbările specifice acestui anotimp ;
- Careu de cuvinte și rebus pe tema toamnei: Exercițiile de tip rebus au stimulat logica și creativitatea copiilor, îmbunătățindu-le vocabularul și capacitatea de a face conexiuni ;
- „Vreau și eu să merg la școală”: Lectura activă a acestui text i-a ajutat pe copii să își dezvolte abilitățile de înțelegere și au participat la discuții despre importanța educației ;
- Animalele domestice și sălbatice, pluralul cuvintelor: Această activitate a contribuit la îmbogățirea vocabularului copiilor, învățându-i să identifice și să folosească formele corecte ale pluralului
- „Pe tine ce te face fericit?”: Prin lectura activă și discuția liberă, copiii și-au exprimat gândurile și emoțiile, identificând lucrurile care îi fac fericiți. Aceasta a contribuit la dezvoltarea abilităților de comunicare emoțională ;
- Învățarea și recunoașterea consoanelor și vocalelor: Exercițiile au sprijinit copiii în consolidarea cunoștințelor de bază privind alfabetul. Copiii și-au dezvoltat abilitățile de citire, exprimare și înțelegere a textelor, și au devenit mai siguri pe exprimarea verbală.Prin activitățile interactive, au reușit să își îmbogățească vocabularul și să participe activ la discuții.


Activitățile de matematică au fost concepute pentru a stimula gândirea logică și capacitatea de rezolvare a problemelor:
- „Numere pare și impare”: Copiii au învățat să recunoască și să clasifice numerele; „Bingo cu numere în intervalul 0-50”: Activitatea a contribuit la consolidarea cunoștințelor de numerație și la dezvoltarea atenției;
- „Axa numerelor și ordinea acestora”: Exercițiile au ajutat copiii să își dezvolte abilitățile de orientare în spațiu și să ordoneze corect numerele;
- „Soarele, vântul și ploaia – orientare în spațiu”: Copiii au învățat despre fenomenele naturii și au lucrat la orientarea în spațiu prin jocuri interactive;
- „Adunări și scăderi în intervalul 0-30”: Exercițiile matematice au susținut îmbunătățirea competențelor de calcul, permițând copiilor să își exerseze abilitățile de adunare și scădere;
- „Calendarul naturii”: Copiii au lucrat la dezvoltarea orientării în timp și spațiu, discutând despre schimbările naturale din fiecare anotimp.
Copiii au dobândit o mai bună înțelegere a conceptelor matematice de bază, și-au dezvoltat capacitățile de orientare și au învățat să aplice cunoștințele teoretice în mod practic, prin jocuri și activități interactive.


Educație pentru sănătate
În luna septembrie 2024, în cadrul centrul de zi al Asociației Stea a continuat să desfășoare activități practice de igienă, cu un accent adaptat schimbărilor aduse de venirea sezonului de toamnă. Copiii au participat la sesiuni săptămânale care au vizat consolidarea obiceiurilor esențiale de igienă personală, în special în contextul tranziției de la temperaturile ridicate ale verii la cele mai scăzute din această perioadă.
Spălatul pe mâini a fost una dintre temele centrale ale activităților, fiind repetată zilnic. Copiii au fost implicați în discuții interactive despre importanța spălării corecte a mâinilor, în special înainte de mese, după folosirea toaletei și după activitățile desfășurate în aer liber. Fiecare sesiune a inclus demonstrații practice ale tehnicii corecte de spălare a mâinilor, subliniind rolul esențial al săpunului și al apei în prevenirea îmbolnăvirilor. Prin aceste activități, copiii au recapitulat pașii esențiali pentru a se proteja de bacterii și virusuri, mai ales în sezonul de toamnă, când riscul de îmbolnăvire crește.
O altă temă importantă a lunii septembrie a fost periajul corect al dinților, care a continuat să fie o prioritate în educația pentru sănătate orală. Copiii au fost încurajați să adopte tehnici corecte de periaj, învățând despre frecvența corectă și timpul optim dedicat igienei orale. Activitățile au inclus discuții despre importanța folosirii unei paste de dinți adecvate și a schimbării periuței de dinți la intervale regulate. De asemenea, au fost subliniate beneficiile igienei orale pentru sănătatea generală, copiii fiind motivați să aplice aceste bune practici în rutina zilnică.
În contextul schimbărilor sezoniere, s-au desfășurat și activități despre îmbrăcămintea adecvată pentru toamnă. Echipa centrului a discutat cu copiii despre importanța îmbrăcămintei stratificate și adaptate condițiilor meteorologice din această perioadă. Copiii au învățat despre importanța păstrării unui echilibru între confortul termic și protecția împotriva răcelilor sau altor afecțiuni asociate temperaturilor mai scăzute. Sesiunile practice au inclus exemple concrete de îmbrăcăminte potrivită pentru activitățile desfășurate în aer liber, subliniindu-se necesitatea purtării hainelor calde, dar și respirabile, pentru a preveni transpirația excesivă și răcirea bruscă a corpului.
Aceste activități din luna septembrie au avut ca scop consolidarea obiceiurilor de autoîngrijire și educarea copiilor cu privire la igiena personală și protejarea sănătății în perioada de toamnă. Toate sesiunile au fost gândite într-un mod interactiv, astfel încât copiii să înțeleagă importanța acestor practici și să le aplice în viața de zi cu zi.


Sustenabilitatea proiectului în luna octombrie 2024
Activitățile remediale și de alfabetizare (literație și numerație)
In luna octombrie 2024 am continuat să asigurăm sustenabilitatea proiectului „ÎMPREUNĂ – mobilizare locală pentru educație și sănătate în Sătmărel” derulat în partenariat cu Direcția de Asistență Socială Satu Mare. Activitățile remediale și de alfabetizare (literație și numerație) le-am desfășurat în cadrul căminului cultural din Sătmărel și la centrul de zi al Asociației Stea de 2 ori pe săptămână cu un grup de 20 de copii din Sătmărel. Programul educativ și de alfabetizare la partea de literație a inclus recapitularea vocalelor și introducerea consoanelor, contribuind la îmbunătățirea abilităților de citire și recunoaștere a literelor. Activitățile de lectură au inclus povești și texte cu teme relevante pentru copii, precum:
- „Vine tata cu pașii lui de uriași” – Povestea a fost utilizată pentru dezvoltarea capacității de ascultare activă și a fost completată de exerciții de înțelegere a textului;
- „Familia mea” – Exercițiul a vizat identificarea membrilor familiei și a contribuit la îmbogățirea vocabularului emoțional al copiilor;
- Povești educative („O prietenie aparte” și „Fli, fla, flu”) – Ascultarea activă și activitățile de lucru bazate pe aceste povești au ajutat copiii să identifice propoziții și sunete din cuvinte, să construiască cuvinte și să ordoneze evenimentele cronologic;
- „Pete Motanul” și „Alma caută numere” – Activitățile au inclus fișe de lucru pe baza poveștilor, contribuind la dezvoltarea capacității de a recunoaște sunete și litere, dar și la exersarea despărțirii în silabe și identificarea cuvintelor care rimează;
- Recunoașterea grupurilor de litere (Ge/Gi, Ce/Ci) și recunoașterea literei „A” – Exerciții interactive care au sprijinit copiii în consolidarea cunoștințelor de bază privind alfabetul.


Activitățile de matematică și explorarea mediului au fost concepute pentru a stimula gândirea logică și capacitatea de rezolvare a problemelor: Exerciții de adunare și scădere în concentrul 0-100 – Copiii și-au dezvoltat competențele de calcul, exersând operațiile de adunare și scădere ; Orientarea în spațiu și recunoașterea cifrelor 0-10 (pentru copiii mai mici) – Aceste activități au susținut abilitățile de orientare și cunoașterea numerelor de bază ; „Unde se găsesc?” – Copiii au decupat și lipit imagini reprezentând diferite ființe și obiecte, pe care le-au așezat în mediul lor natural. Activitatea a contribuit la înțelegerea conceptelor de mediu și habitat.


Educație pentru sănătate
În luna octombrie 2024, în cadrul Centrului de zi al Asociației Stea a continuat să desfășoare activități practice de igienă, menite să sprijine copiii în dezvoltarea unor obiceiuri esențiale de autoîngrijire și sănătate. Activitățile s-au desfășurat de trei ori pe săptămână, punând accent pe igiena mâinilor, periajul corect al dinților și păstrarea curățeniei în centrul de zi, precum și pe beneficiile fructelor de sezon pentru sănătate.
Spălatul pe mâini a rămas o prioritate, ca măsură de prevenție împotriva îmbolnăvirilor de sezon. În fiecare sesiune, copiii au fost încurajați să își spele mâinile corect înainte de mese, după folosirea toaletei și după activitățile desfășurate în aer liber. Demonstrațiile practice au subliniat importanța utilizării săpunului și a apei calde pentru a elimina bacteriile și virusurile, în special în contextul sezonului rece. O altă temă abordată în luna octombrie a fost periajul corect al dinților, o componentă esențială a educației pentru sănătate orală. Copiii au recapitulat pașii pentru un periaj eficient, fiind instruiți cu privire la frecvența corectă și la durata optimă a igienei orale. În fiecare sesiune, s-au discutat și beneficiile utilizării unei paste de dinți potrivite vârstei și necesitatea schimbării periuței la intervale regulate, ca parte a unei bune igiene orale care contribuie la sănătatea generală. Păstrarea curățeniei în centrul de zi a fost un alt aspect important în educarea copiilor, aceștia fiind implicați activ în menținerea ordinii și igienei în spațiul comun. Copiii au învățat cum să își organizeze lucrurile, să arunce deșeurile în locurile potrivite și să contribuie la curățenia generală, consolidând astfel un sentiment de responsabilitate și respect pentru spațiul în care își desfășoară activitățile zilnice. Activitățile lunii octombrie au inclus și sesiuni despre fructele de sezon, în special mere și pere, și beneficiile acestora pentru sănătate. Copiii au fost invitați să discute despre vitaminele și mineralele pe care aceste fructe le conțin, fiind încurajați să le includă în alimentația zilnică. De asemenea, au avut ocazia să guste din fructele aduse în centrul de zi, îmbinând educația cu experiența practică.


Sustenabilitatea proiectului în luna noiembrie 2024
Activitățile remediale și de alfabetizare (literație și numerație)
In luna noiembrie 2024 am continuat să asigurăm sustenabilitatea proiectului „ÎMPREUNĂ – mobilizare locală pentru educație și sănătate în Sătmărel” derulat în partenariat cu Direcția de Asistență Socială Satu Mare. Activitățile remediale și de alfabetizare (literație și numerație) le-am desfășurat la centrul de zi al Asociației Stea de 2 ori pe săptămână cu un grup de 20 de copii din Sătmărel.
Activitățile de literație au fost un element central al programului. Copiii au explorat povestea „O casă pentru șoricel” prin fișe de lucru care i-au ajutat să recunoască și să scrie cuvinte, iar litera „M” a fost introdusă prin exerciții interactive menite să consolideze scrierea și recunoașterea literelor. De asemenea, au învățat culorile de bază prin activități practice care au încurajat identificarea și denumirea acestora. Povestea „Prieteni cu pene” a fost utilizată pentru a stimula ascultarea activă, iar copiii au lucrat ulterior cu fișe de citire și au creat cuvinte din jetoane, dezvoltându-și astfel vocabularul și abilitățile de formare a propozițiilor. Alte povești, precum „Posac fără sac” și „Șosețica și micile creaturi”, au fost punctul de plecare pentru activități de înțelegere a textului și de rezolvare a exercițiilor pe baza acestora.


În paralel, copiii au fost antrenați în activități de matematică și explorare a mediului. Cei mai mici au învățat orientarea în spațiu, distingând mâna stângă de cea dreaptă, și au exersat adunările și scăderile în concentrul 0-10. Copiii mai mari și-au dezvoltat abilitățile de calcul lucrând cu numere între 0 și 100. Prin jocul „Monstrulețul mâncăcios” și exercițiile de tip „bancă de cuvinte”, copiii și-au îmbunătățit vocabularul și logica, contribuind la o înțelegere mai bună a relației dintre concepte.


Educație pentru sănătate
În luna noiembrie 2024, în cadrul Centrului de zi al Asociației Stea am continuat activitățile practice de igienă, esențiale pentru dezvoltarea unor obiceiuri sănătoase și pentru promovarea unui stil de viață echilibrat în rândul copiilor. Aceste activități au fost organizate de trei ori pe săptămână și au inclus teme precum periajul corect al dinților, igiena mâinilor, păstrarea curățeniei în centrul de zi și o componentă educativă despre fructele și legumele primite prin donații.
Periajul corect al dinților a rămas o prioritate, contribuind la educația pentru sănătate orală. Copiii au recapitulat pașii unui periaj eficient și au discutat despre frecvența optimă, durata corectă și importanța utilizării pastei de dinți adecvate vârstei lor. Demonstrațiile practice au subliniat rolul igienei orale în prevenirea problemelor dentare și au încurajat copiii să adopte acest obicei sănătos.Igiena mâinilor a fost abordată cu aceeași atenție, mai ales în contextul sezonului rece. În cadrul sesiunilor, copiii au fost învățați tehnici corecte de spălare a mâinilor cu săpun și apă caldă, în special înainte de mese, după utilizarea toaletei și după activitățile desfășurate în aer liber. Aceste sesiuni au inclus demonstrații și explicații despre prevenirea răspândirii bacteriilor și virusurilor.
Păstrarea curățeniei în centrul de zi a fost integrată în activitățile săptămânale, contribuind la formarea unui simț al responsabilității față de mediul înconjurător. Copiii au fost implicați activ în menținerea curățeniei și ordinii, fiind încurajați să își organizeze lucrurile personale, să arunce deșeurile corespunzător și să colaboreze pentru păstrarea unui spațiu comun curat.
O serie de activități speciale au avut loc în cadrul programului „Săptămâna fructelor și legumelor donate”, parte din SNAC (Sistemul Național de Acțiune Comunitară), desfășurată în perioada 25-29 noiembrie 2024. Elevii voluntari SNAC au organizat ediția 2024 a campaniei sociale, donând fructe și legume precum portocale, mandarine, mere, pere, banane, morcovi, varză, conopidă și ceapă copiilor de la centrul de zi Stea. Aceste donații generoase au fost integrate în activități educative, în cadrul cărora copiii au discutat despre beneficiile pentru sănătate ale acestor alimente.


Sustenabilitatea proiectului în luna decembrie 2024
Activitățile remediale și de alfabetizare (literație și numerație)
În luna decembrie 2024 am continuat să asigurăm sustenabilitatea proiectului „ÎMPREUNĂ – mobilizare locală pentru educație și sănătate în Sătmărel” derulat în partenariat cu Direcția de Asistență Socială Satu Mare. Activitățile remediale și de alfabetizare (literație și numerație) le-am desfășurat la centrul de zi al Asociației Stea de 2 ori pe săptămână cu un grup de 20 de copii din Sătmărel. Programul educativ și de alfabetizare a oferit o gamă largă de activități care au avut un impact semnificativ asupra dezvoltării abilităților de comunicare și matematică.
Lecțiile de limba română au cuprins atât exerciții de citire activă, cât și activități interactive menite să îmbogățească vocabularul și să îmbunătățească înțelegerea textelor. Printre subiectele discutate s-au numărat: Povestea lui Moș Crăciun a constituit un element central al activităților de alfabetizare desfășurate pe parcursul întregii luni de decembrie. Aceasta a fost folosită ca un cadru tematic pentru a explora diferite concepte legate de iarnă, în special anotimpul rece și lunile acestuia. Copiii au învățat despre particularitățile sezonului, precum zăpada, frigul, sărbătorile și obiceiurile tradițional. Au avut ocazia să învețe câteva colinde tradiționale, cântându-le împreună, iar acest lucru le-a permis nu doar să înțeleagă mai bine tradițiile de Crăciun, dar și să-și dezvolte abilități muzicale și de memorare. În cadrul activităților, am utilizat metode educaționale inovative pentru a stimula învățarea limbii române.
Prin metoda ABEL, copiii au fost încurajați să citească și să scrie. Aceasta le-a permis să-și îmbunătățească abilitățile de lectură și scriere într-un mod interactiv și plăcut, stimulându-le imaginația și creativitatea. Activitățile specifice acestei metode au fost axate pe dezvoltarea abilității de a forma cuvinte și propoziții, prin asocieri vizuale și auditive, consolidând astfel înțelegerea limbii române. De asemenea, prin utilizarea metodei Banca de Cuvinte, copiii au avut ocazia să-și extindă vocabularul și să învețe prin asocierea sunetelor cu literele corespunzătoare. Această metodă a contribuit la îmbunătățirea capacității de decodare a cuvintelor și la asimilarea rapidă a noilor termeni, fiind esențială în procesul de învățare a citirii și scrierii. Activitățile interactive și jocurile educaționale bazate pe această metodă au avut un impact pozitiv asupra dezvoltării lingvistice a copiilor, oferindu-le un fundament solid pentru progresul lor în domeniul alfabetizării.


În cadrul activităților de matematică și explorare a mediului, copiii au fost încurajați să învețe și să aplice noțiuni fundamentale de orientare în spațiu. Aceste activități au fost esențiale pentru dezvoltarea abilităților lor de a se descurca în jurul lor și de a înțelege relațiile dintre diferite obiecte și puncte de referință din mediul înconjurător.Prin jocuri și exerciții interactive, copiii au avut ocazia să învețe noțiuni noi legate de poziționarea obiectelor în spațiu. Aceștia au învățat concepte precum sus, jos, peste, lângă, sub, înapoi și în față, prin activități care le-au permis să le aplice într-un mod practic. De exemplu, au fost încurajați să identifice poziția unui obiect, folosind aceste direcții. Activitățile au fost concepute pentru a-i ajuta să înțeleagă aceste noțiuni de bază și să le folosească pentru a se orienta în spațiu, fiind un prim pas important în dezvoltarea gândirii lor logico-matematice.


Educație pentru sănătate
In decembrie 2024 am continuat să ne concentrăm pe educația pentru sănătate și igienă, cu un accent adaptat schimbărilor aduse de venirea sezonului de iarnă. Copiii au participat la sesiuni săptămânale care au vizat consolidarea obiceiurilor esențiale de igienă personală, în special în contextul tranziției de la temperaturile ridicate ale verii la cele mai scăzute din această perioadă.
Spălatul pe mâini a fost una dintre temele centrale ale activităților, fiind repetată zilnic. Copiii au fost implicați în discuții interactive despre importanța spălării corecte a mâinilor, în special înainte de mese, după folosirea toaletei și după activitățile desfășurate în aer liber. Fiecare sesiune a inclus demonstrații practice ale tehnicii corecte de spălare a mâinilor, subliniind rolul esențial al săpunului și al apei în prevenirea îmbolnăvirilor. Prin aceste activități, copiii au recapitulat pașii esențiali pentru a se proteja de bacterii și virusuri, mai ales în sezonul de toamnă, când riscul de îmbolnăvire crește.
O altă temă importantă al acestui perioadă, a fost periajul corect al dinților, care a continuat să fie o prioritate în educația pentru sănătate orală. Copiii au fost încurajați să adopte tehnici corecte de periaj, învățând despre frecvența corectă și timpul optim dedicat igienei orale. Activitățile au inclus discuții despre importanța folosirii unei paste de dinți adecvate și a schimbării periuței de dinți la intervale regulate. De asemenea, au fost subliniate beneficiile igienei orale pentru sănătatea generală, copiii fiind motivați să aplice aceste bune practici în rutina zilnică.
Păstrarea curățeniei în centrul de zi a fost un alt aspect important în educarea copiilor, aceștia fiind implicați activ în menținerea ordinii și igienei în spațiul comun. Copiii au învățat cum să își organizeze lucrurile, să arunce deșeurile în locurile potrivite și să contribuie la curățenia generală, consolidând astfel un sentiment de responsabilitate și respect pentru spațiul în care își desfășoară activitățile zilnice. Activitățile lunii octombrie au inclus și sesiuni despre fructele de sezon, în special mere și pere, și beneficiile acestora pentru sănătate. Copiii au fost invitați să discute despre vitaminele și mineralele pe care aceste fructe le conțin, fiind încurajați să le includă în alimentația zilnică. De asemenea, au avut ocazia să guste din fructele aduse în centrul de zi, îmbinând educația cu experiența practică.


