Un Far de Speranță pentru Copii și Familii​

Centrul de zi pentru copii, parte esențială a misiunii Asociației Stea, se dovedește a fi un far de speranță și sprijin pentru copiii aflați în risc de separare de părinți. Acest serviciu social vital nu doar că oferă activități educaționale și de dezvoltare, dar și consiliere psihosocială, suport emoțional și îngrijire personalizată. Într-un mediu sigur și stimulant, copiii beneficiază de activități care le dezvoltă abilități de viață independentă, promovează socializarea și le îmbogățesc timpul liber. În plus, centrul se implică activ în sprijinul părinților, ajutându-i să depășească dificultățile și să îmbunătățească condițiile de viață ale familiei.

În 2024, susținerea financiară primită de la Consiliului Județean Satu Mare asigură o parte din resursele necesare pentru 16 dintre copiii care frecventează acest centru, contribuind astfel la bunăstarea și dezvoltarea lor. Impactul pozitiv al activităților desfășurate în cadrul centrului este evident, contribuind nu doar la dezvoltarea abilităților esențiale ale copiilor, ci și la întărirea legăturilor familiale și comunității. Această implicare continuă nu doar că aduce schimbări vizibile în viețile copiilor, dar și inspiră speranță și oportunități pentru un viitor mai bun.

Rutine de igienă pentru un viitor sănătos

În cadrul acestui centru, copiii participă la diverse activități menite să le asigure o educație completă și să le dezvolte abilitățile de viață. Una dintre aceste activități, care a avut un impact major în 2024, este programul de educație pentru sănătate și practică a igienei personale.

La Centrul de Zi Stea, activitățile practice de igienă din 2024 au avut un impact remarcabil asupra copiilor, implicându-i de trei ori pe săptămână în lecții esențiale de îngrijire personală. Copiii au fost instruiți în tehnici corecte de spălare a corpului, părului, picioarelor și unghiilor, învățând utilizarea eficientă a șamponului și balsamului, precum și îngrijirea scalpului pentru prevenirea infestărilor cu păduchi. Exersarea spălării dinților și a mâinilor a fost o prioritate, copiilor fiindu-le prezentată importanța periajului regulat și a spălării corecte pentru prevenirea bolilor. Respectarea regulilor de igienă în centru a fost crucială pentru menținerea unui mediu curat și sănătos, copiii fiind învățați să își organizeze și să își mențină curățenia personală și a spațiului în care își desfășoară activitățile zilnice.

Pe lângă aceste sesiuni practice, educația pentru sănătate a avut un rol central, cu accent pe utilizarea adecvată a produselor de igienă și prevenirea bolilor. Copiii au dobândit cunoștințe despre unghiere, perii de curățat unghiile și produse de îngrijire a părului, iar tema principală a fost adaptarea la schimbările corporale și prevenirea îmbolnăvirilor. Participarea activă la aceste activități a dus la o îmbunătățire semnificativă a abilităților de igienă personală ale copiilor, consolidându-le nu doar cunoștințele teoretice, ci și încrederea necesară pentru aplicarea acestora în viața de zi cu zi. Aceste lecții nu doar că au îmbunătățit sănătatea și bunăstarea copiilor, dar le-au oferit și baza necesară pentru a deveni adulți responsabili și sănătoși.

Învățare prin grădinărit și robotică pentru dezvoltare personală

În cadrul atelierului meșteșugăresc de terapie ocupațională, copiii au beneficiat de un program captivant și educativ, desfășurat săptămânal, care combină grădinăritul cu robotică. Activitățile de grădinărit, desfășurate în grădina centrului, au implicat semănatul și îngrijirea plantelor precum fasolea și castraveții, precum și cultivarea unor semințe de busuioc. Copiii au învățat despre ciclul de dezvoltare al plantelor și importanța fiecărei etape din procesul de creștere, aplicând cunoștințele dobândite prin activități practice de pregătire a solului și plantare. În plus, activitățile au fost structurate astfel încât să contribuie la dezvoltarea abilităților practice, cognitive și emoționale ale copiilor, oferindu-le ocazia să interacționeze cu natura și să colaboreze în echipă. Pe lângă grădinărit, atelierul a inclus și componente educative despre albine și ecologie. Copiii au învățat despre rolul crucial al albinelor în natură, vizitând hotelul de insecte construit de ei și realizând activități creative precum confecționarea coronitelor tematice.

Activitățile de robotică, cum ar fi construirea și programarea de automatizări simple, au adus un plus de tehnologie în programul atelierului. Copiii au realizat machete funcționale și au învățat să scrie cod, dezvoltându-și astfel competențele tehnice și gândirea logică. Prin aceste activități, atelierul a reușit să ofere un echilibru sănătos între învățare practică și creativitate, stimulând dezvoltarea personală, abilitățile de lucru în echipă și încrederea în sine a celor 16 copii implicați.

Perspective noi asupra propriei persoane și a relațiilor cu ceilalți prin programul de dezvoltare a abilităților de viață

Programul desfășurat de trei ori pe săptămână a oferit copiilor oportunități valoroase pentru dezvoltarea abilităților emoționale și sociale, concentrându-se pe autocunoaștere, empatie și colaborare. Folosind tehnici de coaching și art-terapia ca instrumente principale, copiii au explorat și înțeles mai profund propriile emoții și impactul acestora asupra relațiilor cu ceilalți. Activitățile au fost concepute pentru a le oferi un spațiu sigur în care să-și exprime gândurile și sentimentele, contribuind la dezvoltarea empatiei și a înțelegerii reciproce.

Programul a inclus activități care au ajutat copiii să-și gestioneze stresul și anxietatea, să stabilească obiective personale și să învețe tehnici de autocontrol. Activitățile de mindfulness, cum ar fi exercițiile de respirație și conștientizare, au fost esențiale pentru dezvoltarea abilității de a se concentra și a-și gestiona emoțiile. De asemenea, programul a abordat teme importante precum prevenirea violenței domestice și educația pentru respectul reciproc, prin colaborări cu specialiști și ateliere interactive. Aceste inițiative au avut un impact pozitiv asupra încrederii în sine a copiilor și au contribuit la crearea unui mediu social mai armonios și mai suportiv.

Învățare prin joc: activități socio-educative ce sprijină dezvoltarea copiilor

Activitățile de animație socio-educativă desfășurate de trei ori pe săptămână au avut un rol esențial în dezvoltarea copiilor, combinând învățarea cu jocul pentru a stimula abilitățile lor socio-emoționale și cognitive. Prin intermediul jocurilor interactive și al exercițiilor educaționale, copiii au avut ocazia să-și dezvolte abilități de comunicare, cooperare și rezolvare a problemelor. Activitățile, cum ar fi jocurile de societate și exercițiile de grup, au fost concepute pentru a întări relațiile dintre copii și a le oferi un cadru sigur în care să-și exprime emoțiile și gândurile. În plus, prin metode de educație nonformală, copiii au explorat și învățat despre concepte variate, dezvoltându-și curiozitatea și spiritul explorator.

În paralel, activitățile de literatie și numeratie au fost integrate pentru a sprijini dezvoltarea abilităților academice ale copiilor. Activitățile de literatie, inclusiv scrisul și cititul, au fost focalizate pe îmbogățirea vocabularului și dezvoltarea imaginației, cu ajutorul poveștilor și a cuburilor cu imagini. În ceea ce privește numeratia, copiii au participat la exerciții de adunări și scăderi, precum și la activități de măsurare a timpului. Aceste exerciții au fost concepute pentru a întări abilitățile numerice și logice, contribuind astfel la îmbunătățirea performanței lor academice și la dezvoltarea unor baze solide pentru succesul viitor. Prin toate aceste experiențe, copiii nu doar că au dobândit cunoștințe și abilități noi, dar au și câștigat încredere în sine și au învățat să colaboreze eficient într-un mediu educațional și social.

De asemenea, activitățile au inclus și momente speciale, precum sărbătorirea Zilei Copilului și ieșiri în aer liber, care au sprijinit incluziunea socială și interacțiunea cu alți copii. Jocuri precum „Dirijorul” și „Pizza” au fost apreciate pentru dezvoltarea abilităților de observare și colaborare, iar exercițiile fizice, cum ar fi „Salata de fructe”, au ajutat la eliberarea tensiunilor și îmbunătățirea stării de spirit. Aceste experiențe au avut un impact pozitiv asupra abilităților sociale și școlare ale copiilor, contribuind la consolidarea încrederii în sine, dezvoltarea prieteniilor și a abilităților de muncă în echipă, și creând o bază solidă pentru succesul lor viitor.

Sprijin comunitar și acces la servicii

Activitățile de consiliere și mediere a accesului la servicii în comunitate, desfășurate de două ori pe săptămână, au avut un impact semnificativ asupra vieții beneficiarilor, axându-se pe sprijinul personalizat al familiilor în diverse domenii esențiale. Prin realizarea de vizite săptămânale pe teren și asigurarea accesului la servicii medicale și medicamente, asistenții sociali au oferit suport direct în rezolvarea problemelor de sănătate și au facilitat accesul la resurse esențiale. De asemenea, consilierea a abordat teme cruciale precum prevenirea abandonului școlar, incluziunea educațională a copiilor, și sprijinul financiar pentru achiziționarea medicamentelor de bază. Părinții au fost informați despre progresele școlare ale copiilor și au fost ghidați în gestionarea problemelor de comportament și în menținerea unui stil de viață sănătos.

În plus, activitățile au inclus asigurarea de rechizite școlare și încălțăminte pentru copii, sprijinind astfel pregătirea lor pentru școală. În cadrul consilierii, accentul a fost pus pe continuarea studiilor pentru copiii care finalizează clasa a VIII-a și accesul la școli profesionale. Temele de consiliere au cuprins și gestionarea dificultăților financiare ale familiilor, riscurile consumului de energizante și problemele în viața de cuplu a mamelor. Aceste activități au contribuit la îmbunătățirea calității vieții beneficiarilor și la sprijinirea lor în depășirea provocărilor cotidiene, consolidând astfel incluziunea socială și educațională.

Activitățile desfășurate în cadrul Centrului de Zi Stea în 2024 au demonstrat cât de esențială este investiția în educația și bunăstarea copiilor pentru transformarea vieților acestora. Prin programele variate, de la igiena personală și grădinărit la robotică și dezvoltare emoțională, centrul nu doar că le oferă resurse vitale, dar și creează un mediu stimulant care promovează creșterea personală și socială. Recunoștința noastră se îndreaptă către toți susținătorii și partenerii care contribuie la funcționarea acestui centru, care joacă un rol crucial în sprijinul continuării acestei misiuni. Impactul pozitiv al acestor inițiative subliniază importanța colaborării comunității în construirea unui viitor mai bun pentru copiii noștri.